انجمن دفاع از حقوق معلولین

معلولین شهرستان قروه

چکیده برخی از مقالات ارسالی به همایش

كاربرد سیستم های   اطلاعات جغرافیایی(GISدر سالم سازی محیط شهری برای معلولان

* پيمان كريمي و نصرت سعيدي

در هر جامعه ای معلولان و کم توانان جسمی، بخش عظیمی از جمعیت آن جامعه را تشکیل می دهند، متأسفانه در اکثر کشورهای جهان سوم و حتی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی در برنامه ریزی های شهری کمتر به مشکلات آن ها در امر شهرسازی توجه می شود. امروزه سیستم های اطلاعاتی می توانند به رفع مشکلات و موانع فیزیکی این قشر از جامعه و  امکان آسان تردد آنها در شهرها کمک نمایند. یکی از این سیستم ها، سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) می باشد که با جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند در برنامه ریزی سالم سازی محیط شهری به معلولان کمک نماید. به کمک این سیستم می توان مکان گزینی مراکز معلولان، پهنه بندی پراکندگی معلولان در سطح شهرها، شناسایی نقاط مستعد و نامستعد تردد معلولان در سطح شهرها و ... را به انجام رساند.

 

ارائه راهکارهای مناسب در زمینه  مناسب سازی محیط شهری  برای معلولین

* ليلا طهماسبي

 

محیط شهری ، فضای زندگی روزمره شهروندان است که هرروز به صورت آگاهانه یا نا آگاهانه در طول راه ، ادراک می شود . محیط شهری باید توانایی پذیرش افراد و تامین خدمات رفاهی به کلیه اقشار جامعه را دارا باشد ، در غیر این صورت می توان گفت محیط نامناسب بوده و می بایست نسبت به مناسب سازی آن اقدام کرد . از طریق مناسب سازی محیط شهری ، کلیه افراد جامعه امکان دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه های مختلف زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان است ، خواهند داشت .

گاه یک پله ، یک گذرگاه باریک و یا یک کف خاکی ازجمله عوامل بازدارنده خروج معلولین از منزل به شمار می روند ، و همین مسئله عمده ترین عامل انزوای معلولین است . نابسامان بودن فضاهای شهری و عدم انطباق آن با نیازها و خواسته های این گروه علاوه بر منزوی کردن آنان باعث می شود تا در بلند مدت خسارتهای اجتماعی – اقتصادی عظیمی برکشوروارد آید . سازگار ساختن محیط شهر با نیازهای معلولین جسمی – حرکتی در واقع بازگردانیدن معلولین به اجتماع ، زندگی و فعالیت است. رفع این موانع از پر اهمیت ترین اقدامهایی است که ضامن مشارکت هرچه بیشتر معلولین در امور مربوط به جامعه خودشان است .

 فضاهاي ورزشی  و طراحی شهري مناسب معلولین

* علی اصغر هدایتی – علیرضا فرهگیان – فریبا باقری

سالیانه تعدادي ازمردم جهان بنا به علل روانی یا اختلالات جسمی دچار ناتوانی هاي گوناگون  می باشند . این افراد خواهان برخورداري از حقوق و مزایایی هستند، که دیگران نیز از آن برخوردارند .ولی متأسفانه اغلب آنان با موانع بسیاري که ساخته دست انسانهاست مواجه بوده و درنتیجه ، از شرکت فعال در زندگی روزمره محروم می باشند و این امر سبب بروز مشکلات روانی در آنان می شود.  به دنبال جنگ تحمیلی، کشور ما نیز با گروه عظیمی از معلولان جنگی مواجه شد. گروهی که تا پیش از جنگ فعالانه در جریان روزمره زندگی شرکت داشته ولی امروز دیگر قادر به انجام بسیاري فعالیت هاي گذشته خویش نمی باشند . در کنار آنان کودکان، سالخوردگان، زنان باردار و سایر بیمارانی که موقتاً دچار معلولیت می باشند نیز قرار دارند،  بنابراین بخش قابل توجهی از مردم کشورمان را اینگونه افراد تشکیل می دهند. لذا مناسب سازی و ايجاد ايمنی اماکن ورزشی مناسب  و محيط شهری  برای آنان می تواند بسيار مهم باشد. محوطه مجموعه های مسکونی (منازل)، خيابانها و مسيرهای آمدو شد، وسايل حمل و نقل، ساختمانهای عمومی، فروشگاهها و مراکز خريد، مراکز آموزشی، مراکز ورزشی، مراکز تفريحی و غيره دنيای بيرون از منزل فرد معلول را در بر می گيرند. بنابراين بايد با تدابير و مطالعات علمی و تحقيقات و اقدامات لازم و ايجاد تجهيزات شهری مناسب، زمينه و شرايط حضور فرد معلول را در جامعه به نحوی فراهم آورد که آنان بتوانند بدون نياز به کمک ديگران و بطور مستقل وارد محيط بيرون شوند. بنابراین تا زمانی که معلولان به عنوان انسانهاي فعال در سطح جامعه معرفی و پذیرفته نشده اند، جامعه نیز نمی تواند نیاز هاي آنها را درك کند و در تامین آن بکوشد ورزش از جمله فعالیت هایی است که معلولان را به جامعه معرفی می کند و می تواند نقش نیازها و موقعیت کنونی و آینده آنان را بیان نماید.

مناسب سازي محيط شهري براي معلولين جسمي و حركتي

* مهری میهمی

بر اساس آمار بهداشت جهانی 10 درصد افراد خاص هستند آنها با وسایل کمکی همچون ویلچر، عصا ،کراچ، واکر، عینک های ذره بینی سمعک و... یا بدون علایم ظاهری در جامعه زندگی میکنند که به آنها معلول میگویند. نام دیگر آنان افراد دارای نیازهای  ویژه می باشد زیرا نیازهای آنان متفاوت با نیازهای افراد عادی است

با توجه به اينكه امروزه در همه كشورهاي جهان و كشورهاي ما ايران معلولين جسمي – حركتي و به نوعي بخشي ازجمعيت كشور را تشكيل ميدهند و نيازمند استفاده از محيط زيست اطرافشان و تردد در اماكن اجتماعي و تفريحي مي باشند تا بتوانند احتياجات روزمره خود را برآورده سازند. ليكن بر اثر نامتناسب بودن طراحي ساختماني اين مراكز، اكثرا نمي توانند از آنها استفاده كنند و به نوعي موجب انزوا و گوشه گيري آنها شده است. لذا مناسب سازي سطح عبور و مرور و كيفيت دسترسي به اماكن و مراكز مختلف، اصلاح ساختماني و معماري اين مراكز در راه رسيدن به استقلال فردي و اجتماعي آنهاكمك بزرگي مي باشد. جداي از اين مساله وضعيت مسكن آنها هم كم از اين نبوده و در ساخت و طراحي آن موارد مورد نياز برادران جانباز و معلول در نظر گرفته نشده است. از اين رو در اين مقاله سعي شده با توجه به جايگاه جانبازان و معلولين درجامعه ما و موانع و مشكلاتي كه در اثر نارسايي هاي طراحي ساختمان ها و تجهيزات واحدهاي مسكوني پرداخته شود.

 مناسب  سازی  و ایمنی  محیط های شهری و روستایی برای معلولین

* افشین میری

با توجه به اینکه هم چنان برتعداد معلولین مخصوصاً در کشورهای درحال توسعه افزوده می گردد ، با یســتی تجهیز وروان ساز ی محیط فیزیکی و همچنین           بهینه ساز ی اماکن عمومی موجود برا ی معلولین را مدنظـر قرار داد . مناسب سازی بستر شهر ی از مهمتر ین امور برا ی کمک به معلولین در راستا ی یکسان ســاز ی محیط شهر ی برا ی ا ین قشر از افرادجامعه می باشد .    
روش ارائه شـــده در این مـــقاله عبارتست از : اولویت بند ی اماکن عمومی ، خــدمات شهری و همچنین راههایی جهت مناسب سازی محیط شهر برای معلولین و جانبازان .

ضرورت مناسب سازي سيستم  حمل و نقل شهري جهت  افراد داراي محدوديت جسمي-  حرکتي

 * پرويز كريمي و حميد طاهري 

در همه كشورهاي جهان افراد داراي محدوديت جسمي - حركتي بخشي از جمعيت را تشكيل مي دهند كه مانند ساير افراد بايد براي رفع احتياجات خود بتوانند در سطح شهر ترددكرده و به موسسات اجتماعي و واحدهاي خدماتي مختلف مراجعه كنند . هشت سال جنگ تحميلي و شور و اشتياق عمومي براي دفاع از مملكت، جمعيت كثير جانبازان را نيز به عدد افراد داراي محدوديت جسمي -حركتی عادي كشور افزوده است. در اين بين بر خورد با موانع متعدد معماري و شهرسازي در اماكن عمومي فرد داراي محدوديت جسمي- حركتي را منزوي كرده در حالي كه اين  افراد هيچ گونه تمايلي به منزوي شدن ندارند.

 هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي مشكلات افراد داراي محدوديت جسمي - حركتي در رابطه با سيستم حمل و نقل و همچنين ضرورت ها و اولويت هاي اين گروه در برخورد با سيستم جابه جايي  عمومي مي باشد.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم آذر 1387ساعت 23:1  توسط صادق حسین زاده  |